0
Sluiten

Categorieën

Filters
    Luuk Weijman - Woensdag 1 Mei 2023

    Waar is kombucha goed voor?

    Als je van gezonde drankjes houdt, is kombucha waarschijnlijk niet geheel onbekend voor je. Deze gefermenteerde thee is de laatste jaren enorm populair geworden en wordt gezien als een geweldige bron van probiotica en antioxidanten. Maar wat is kombucha precies en waar is het allemaal goed voor? Laten we eens wat dieper op de voordelen van deze drank induiken.

    Wat is kombucha?

    Kombucha is een gefermenteerde drank die gemaakt wordt door suiker en thee te combineren met een symbiotische cultuur van bacteriën en gisten: probiotica. Dit wordt ook wel een SCOBY genoemd. Het fermentatieproces duurt ongeveer een week en zorgt voor een licht bruisende, zure drank met een karakteristieke smaak. Kombucha biedt verschillende voordelen voor het lichaam, lees je mee?

    Antioxidanten

    Een van de belangrijkste voordelen van kombucha is de aanwezigheid van antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die van nature voorkomen in voedingsmiddelen en helpen ons lichaam te beschermen tegen schade door vrije radicalen. Vrije radicalen zijn instabiele moleculen die door oxidatieve stress kunnen ontstaan in ons lichaam als reactie op factoren zoals vervuiling, roken, stress, slechte voeding en overmatige blootstelling aan UV-straling. Deze vrije radicalen kunnen schade toebrengen aan onze cellen, wat in de ergste gevallen kan leiden tot hart- en vaatziekten, diabetes, en zelfs kanker.   

    Echter dragen antioxidanten bij om de schade te beperken! De vrije radicalen worden geneutraliseerd en geëlimineerd uit ons lichaam. Dit kan helpen om ontstekingen in ons lichaam te verminderen, ons immuunsysteem te ondersteunen en DNA-schade te verminderen. Veel voedingsmiddelen bevatten antioxidanten, zoals bessen, noten, donkere chocola, maar ook kombucha!

    De gefermenteerde thee zit vol met natuurlijke antioxidanten. Zo bevat kombucha onder andere polyfenolen en catechines, die kunnen helpen bij het verminderen van ontstekingen in ons lichaam. De ontstekingsremmende eigenschappen van kombucha kunnen ook gunstig zijn voor mensen met aandoeningen zoals artritis en inflammatoire darmaandoeningen (IBD). Echter is er een kleine disclaimer, er is namelijk meer onderzoek nodig om specifieke voordelen van kombucha voor deze aandoeningen te bepalen. Hoe dan ook, de antioxidanten in kombucha zijn te bestempelen als gezond en veilig!

    Probiotica en darmgezondheid

    Zoals al eerder benoemd, bevat kombucha probiotica. Probiotica, ofwel ‘goede’ bacteriën, zijn enorm gunstig voor de darmgezondheid. Probiotica spelen namelijk een belangrijke rol in het handhaven van een gezonde darmflora en ondersteunen een gezonde spijsvertering. Kombucha bevat veel verschillende soorten probiotica, voor de geïnteresseerden onder ons, dat zijn onder andere Lactobacillus, Bifidobacterium, en Streptococcus. 

    Verschillende studies hebben aangetoond dat het regelmatig consumeren van probiotica, bevorderend kan zijn bij het voorkomen en behandelen van verschillende spijsverteringsproblemen; waaronder prikkelbaar darm syndroom, diarree en obstipatie. Het binnenkrijgen van probiotica door kombucha kan ook helpen bij het verminderen van inflammatoire darmaandoeningen, zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn.

    Het is belangrijk om te onthouden dat probiotica niet voor iedereen geschikt zijn. Mensen  met immuunproblemen of andere gezondheidsproblemen moeten voorzichtig zijn bij het consumeren van probiotische voedingsmiddelen. Ook bevat niet alle kombucha evenveel probiotica, de hoeveelheid kan variëren afhankelijk van het fermentatieproces en de toegevoegde ingrediënten.

    Lever gezondheid

    Kombucha kan bijdragen aan een gezonde lever. De lever speelt een belangrijke rol in het lichaam doordat het helpt bij het verwijderen van gifstoffen en afvalstoffen uit ons lichaam. Door het hoge gehalte aan antioxidanten in kombucha, kan het de lever helpen beschermen tegen schadelijke stoffen.

    Ook een gezonde darmflora heeft een positieve invloed op de gezondheid van de lever. Als de darmen niet goed functioneren en er te veel schadelijke bacteriën aanwezig zijn, kan dit de lever overbelasten. Zoals net vermeld werd draagt kombucha bij aan een gezonde darmflora, maar indirect dus ook nog eens aan een gezonde lever!

    Een studie uit 2016, gepubliceerd in het Journal of Medicinal Food, suggereert ook dat kombucha kan helpen bij de behandeling van leverschade, veroorzaakt door een hoge inname van paracetamol. De antioxidanten in kombucha kunnen helpen om de levercellen te beschermen en de ontsteking te verminderen.

    Kombucha bij afvallen

    Er wordt weleens gezegd dat kombucha kan helpen bij gewichtsverlies door de eigenschappen van het drankje. Ten eerste bevat het weinig calorieën en suikers, wat kan helpen bij het verminderen van de dagelijkse calorie-inname. Ook bevat kombucha azijnzuur, wat kan helpen bij het verminderen van vetophopingen in het lichaam. Bovendien kan kombucha bijdragen aan het verbeteren van de spijsvertering, wat weer invloed kan hebben op een betere opname van voedingsstoffen en het verminderen van een opgeblazen gevoel. Dit kan leiden tot een efficiëntere verbranding van calorieën en het verminderen van overeten.

    Het is belangrijk om te onthouden dat kombucha niet als een wondermiddel voor afvallen moet worden gezien. Naast het consumeren van kombucha is het ook belangrijk om een gezond dieet te volgen en regelmatig te bewegen om op een gezonde manier af te vallen.

    Zijn er ook bijwerkingen? 

    Dus antioxidanten, probiotica, lever gezondheid en afvallen: allemaal voordelen van kombucha. Hoewel kombucha een aantal potentiële gezondheidsvoordelen biedt, is het belangrijk om te onthouden dat er nog meer onderzoek nodig is om deze voordelen te bevestigen en de optimale hoeveelheid en frequentie van inname vast te stellen. Overmatige inname kan namelijk leiden tot bijwerkingen zoals maagklachten en gasvorming. Het is daarom echt belangrijk om kombucha met mate te consumeren. Daarnaast is het ook belangrijk om op te merken dat er nog meer onderzoek nodig is om de voordelen van kombucha te bevestigen en dat de effecten van kombucha op onze gezondheid afhankelijk kunnen zijn van de specifieke stammen van bacteriën en gisten die worden gebruikt van de productie ervan.

    Risico’s van kombucha

    Hoewel kombucha veel potentiële voordelen heeft, zijn er ook enkele risico’s verbonden aan het drinken van deze gefermenteerde thee. Symptomen zoals gasvorming, misselijkheid en overgeven kunnen optreden bij overmatig gebruik van kombucha. Als je dus te veel kombucha drinkt, bestaat er dus een kans dat je spijsvertering hier niet goed op reageert. Bovendien bevat kombucha wel alcohol (< 0,5%) en cafeïne (< 0,5 mg), wat het minder geschikt maar voor zwangere vrouwen.

    Hoe vaak moet je kombucha drinken?

    Als je overweegt om kombucha te drinken, is het belangrijk om te weten hoe je dit veilig kunt doen. Net als bij fruitdrankjes wordt het aangeraden om één tot drie porties per dag te drinken. Als je snel last hebt van maagklachten, wordt het aangeraden om maximaal één glas van 150 ml te drinken op een dag, wees er een beetje voorzichtig mee.

    Kombucha koop je bij Mani Vivendi

    Als je op zoek bent naar een lekkere en gezonde drank die kan bijdragen aan een betere darmgezondheid, ontstekingsremmende eigenschappen en lever gezondheid, dan is kombucha perfect. Koop je kombucha nu bij Mani Vivendi. Liever zelf kombucha maken? Neem een kijkje naar onze SCOBY! Proost, op een goede gezondheid.

    Nieuws & updates

    Recente artikelen

    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking

    Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »