Zelf kefir maken: makkelijk en gezond!

  • Geplaatst op
  • Door Anouk Verlaan
  • Geplaatst in Waterkefir
  • 0
Zelf kefir maken: makkelijk en gezond!

Kefir, hét drankje vol met vitamines. Het is de perfecte vervanger voor frisdrank, wij laten je zien hoe je dit heel gemakkelijk zelf kan maken.

Zelf Kefir maken 

Kefir is net zoals kombucha een gefermenteerd drankje op basis van, je raadt het al, water. Het drankje zit vol nuttige bacteriën, wat een positieve werking heeft op het lichaam. Het is een vervanger van frisdrank en ook nog eens heel makkelijk zelf te maken. 

 

Wat is waterkefir?

Waterkefir is een variant op gewone kefir of melkkefir. Het ideaal voor mensen met een koemelkallergie of voor de mensen die de smaak van melkkefir niet lekker vinden. De werking van waterkefir is te vergelijken met melkkefir, echter is de smaak van waterkefir totaal anders. De smaak van waterkefir komt overeen met licht koolzuurhoudende limonade, maar dan veel minder zoet. 

 

Waterkefir heeft talloze gezondheidsvoordelen, dit komt doordat het vol zit met gezonde bacteriën. Deze bacteriën leven van de suiker dat wordt toegevoegd tijdens de fermentatie. Geen zorgen, de suiker wordt omgezet in gunstige zuren, voedingsenzymen en B-vitamines. Waterkefir is rijk aan probiotica, het helpt bij de spijsvertering en werkt bij aan een gezonde darmflora. 

 

De geschiedenis van Kefir 

Waterkefir is al eeuwenoud en vindt zijn oorsprong in Mexico. Waterkefirkorrels groeien namelijk in het water van de Ountia cactus. Het water van deze cactus is van nature rijk aan suiker, en dat is waar de waterkefirkorrels op leven.

 

Zelf kefir maken

En dan gaan we nu aan de slag met het maken van waterkefir, dit is namelijk heel simpel en snel gemaakt! In tegenstelling tot kombucha, wat veel langer moet fermenteren, is waterkefir na 24 tot 36 uur al klaar. 

 

Benodigdheden om zelf waterkefir te maken

1 kefir starterspakket

Chloorvrij water 

Een halve citroen

Houten of kunststof lepel 

Een trechter

 

Bereidingswijze

Het uitgangspunt van dit recept is het gewicht aan kefirkorrels. In dit recept houden we rekening met 40 gram kefirkorrels. 

 

Verhouding water

De verhouding van water ten opzichte van kefirkorrels is 1:10 tot maximaal 1:50. Gebruik dus 10 tot 50 keer zoveel water als het gewicht van de kefirkorrels. Bij 40 gram kefirkorrels, gebruiken we dus 400 ml tot 2 liter water. 

 

Verhouding suiker

Gebruik een kwart van het gewicht aan kefirkorrels. Bij 40 gram kefirkorrels, gebruiken we dus 10 gram suiker. 

 

1. Giet 400 ml tot maximaal 2 liter water in een glazen pot, los hierin 10 gram suiker op door middel van een houten of kunststof lepel. 

 

2. Voeg de kefirkorrels toe aan het water. 

 

3. Tot slot voeg je het fruit toe. Hiervoor gebruiken we een halve citroen en 2 à 3 dadels.

4. Dek de pot af met de neteldoek, dit zorgt ervoor dat de kefirkorrels vrij kunnen ademen. De bacteriën eten de suikers op en hebben hiervoor zuurstof nodig. 

 

5. Laat de waterkefir 24 tot 36 uur fermenteren op een donkere, warme plek op kamertemperatuur. De ideale temperatuur is 22 tot 26 graden, dit kan je controleren door middel van de plakthermometer. De plakthermometer plak je op de pot, zo kan je precies zien hoeveel graden je kefir is. Heb je geen warme plek in huis? Wij verkopen ook verwarmingsplaatjes, perfect voor in de wintermaanden.

 

6. Na 24 tot 36 uur verwijder je het fruit uit de waterkefir en giet je de waterkefir in een beugelfles. Gebruik hiervoor een trechter, dit filtert de kefirkorrels uit het water. 

 

7. De waterkefir is nu klaar om te drinken, je kan ook nog een lekker smaakje toevoegen aan je kefir. Dit doe je door middel van een tweede fermentatie, voeg fruit(sap) naar keuze toe en laat nog 1 à 2 dagen staan. 

 

TIP: Wil je zeker weten dat al de suiker is opgenomen? Gebruik dan een refractometer, de refractometer laat precies zien hoeveel suiker er nog in je drankje zit. 

 

 

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.